När hjulen slutat snurra

Vi har alla sett det. På gatan, skolgården, på tv-serier, film, musikvideos och nästan i all populärkultur. Fenomenet spred sig snabbt och försvann om inte lika så åtminstone nästan lika snabbt. Men, vi har alla sett det. Så är det bara.
Inlines blev en stor trend på 90-talet då åkningen kom att bli mer "aggressive" samt att streethockey sattes på idrottskartan.
 
Inlines är en typ av rullskridskor där samtliga hjul är monterade på rad, det vill säga i
linje med varandra (eng. "in line"). Inlines blev en stor trend på 1990-talet.
 
Hade det inte varit för att inlines tog över efter trotjänaren rollerblades hade vi kanske inte sett den enorma populäritet som skedde för 20 år sedan. Vad var det egentligen med hjul monterade på rad som gjorde det så svårt att motstå? Varför fick rollerbladesen inte samma genomslag?
Frågan ekar i tomrummet som inlinetrendens upp- och nedgång lämnat efter sig.
Rollerblades förknippas inte sällan med discodans. Var det töntstämpeln därifrån som krävde något drastiskt? Något så drastiskt som att gå från 4punkts- till in line-montering. Var övergången helt enkelt nödvändig för att fortsätta hålla affärerna "rullande"?
 
Jag glömmer aldrig den dagen. Det var en tidig vårdag och träden hade inte ens börjat knoppa. Min gamla kobratelefon ringde och jag svarade direkt. I andra änden fanns den man som på sätt och vis skulle komma att förändra mitt liv. "Har du hört det senaste?" frågade han utan att först presentera sig.
Jag anade genast ugglor i mossen men nyfiken som jag var svarade jag nej och bad honom berätta vem han i hela friden var och varför han ställde denna dramatiska fråga till mig.
Det visade sig att mannen jobbade som marknadsansvarig på ett bolag i rollerbladebranchen. Han var mycket bekymrad över den nedgång man drogs med men samtidigt upprymd över den tydliga trend man bevakat en kortare tid.
Hjul på rad ÄR det nya, sa han.
Long story short så var research gjord, affärskontakter spikade. Så för min del fanns ett serverat smörgåsbord och det enda som krävdes av mig var mina pengar.
Det var glasklart, framtiden ljus och orosmoln kunde vi inte ens stava till.
Nej, beslutet var mycket enkelt. Jag gick som investerare in med hela 115 miljoner kronor i satsningen på att lansera/införa inlines i Norden. Jag la degen på bordet, skulle man kunna säga.
 
Såhär skulle det bli. (Fast ännu mer)
 
Under en handfull år tycktes mitt beslut vara fantastiskt. Att din rumpa blev skittight utgjorde endast en liten del av varför folk köpte inlines åt höger och vänster. Tänk då också in skydd, hjälmar, extra broms, grindplatta, olika abec, streethockey-klubba, puck/boll samt vaxade snören om du hade inlines av hockeymodell. Listan kan göras lång och vi nådde ut till sportkedjor, leksakskedjor och hobbybutiker. Gissa om affärerna gick bra!
 
Mina fickpengar under de bästa åren.
 
Men så hände det som inte fick hända. Klart att 8 hjul blott var en fluga. Och på frågan vem som kände sig mest lurad, de som som la 900 kr extra för abec 11 eller jag, självaste Godfather of inlines, vet inte ens jag svaret.
Affärerna gick nedåt. Snabbt gick det. Nu var det bmx, skateboard, graffiti och jogging som gällde. Fan också.
Ingen ville åka rullskridskor längre. I ett desperat försök år 2004 att åter göra inlines trendigt betalade jag rapparen Fronda dyrt för att släppa en hitlåt med inlinestema. Låten "Rullar fram" blev en sommarplåga men utan vidare resultat.
 
Detta är historien och givet är att den å ena sidan förklarar en del och å andra sidan lämnar ämne åt analys och så vidare. Men vissa frågor kommer aldrig få sina svar. Hur kunde inlines vara så oerhört populärt under ett knappt decennium och sedan försvinna? Vad var det som hände? Ibland tänker jag att det har att göra med att man slutade producera Baywatch och att man därför slutade se inlinesåkning som den amerikanska drömmen, men vad vet jag. För mig personligen känns allt såklart väldigt ledsamt. Idag lever jag i lägenhet i Hägersten utan el och lagar mat på en vedkamin eldad med.. Ja gissa vad. Gamla inlines såklart. Nästan 2 miljoner par inlines i storlek 34-45 fick jag i retur från affärer i Sverige, Norge, Finland, Danmark och en liten bit av Polen.
 
Men, kunde du inte sålt dem billigt då? Det borde du kunnat tjäna igen rätt mycket på, tänker du då.
Nej, inte en jävel vill ha inlines längre. Allt var en enda utopi. Res till USA så ser du säkert fler "Heelys"  än inlines. Det är på den nivån alltså, tro det eller ej.
 
Men vem vet, en vacker dag kanske inlines blir populärt igen. Eller har det redan hänt? Var går gränsen för vad som är inlines och inte...?
 
Excuse me Mr Segway, you seem familliar, do I know you? ;)
 
 
 
Cool klädstil + handledsskydd.
 
The american dream?
 
Före sin tid eller what???
 
Aggressive style.
 
Kolla asset.
 
So sick.
 
Avslutar med en bild på mig och grabbarna från sista gången vi åkte inlines innan trenden dog helt. Glömmer aldrg åren när man var både vältränad och rik.
 
Jag till vänster. 
 


Kommentarör

Kommentera inlägget här för fan:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: